صفحه 387
مسئله 60- اشاعۀ فحشا «يعنى پراكنده كردن فساد و زشتكارى» از گناهان كبيره در
اسلام است و قرآن شريف براى كسى كه دوست دارد گناهان آشکار شوند، عذاب دنيا و آخرت
را وعده داده است، چه برسد که بخواهد عمل اشاعۀ فحشا را انجام دهد:
«انَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةَ فِى الَّذينَ امَنُوا
لَهُمْ عَذابٌ اليمٌ فِى الدُّنْيا وَ الْاخِرَة»
«به تحقيق كسانى كه دوست مىدارند كه زشت كارى در ميان آنان كه ايمان
آوردهاند، شيوع پيدا كند، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى پر درد خواهد بود.»
و آن اقسامى دارد:
الف) عيبى را به دروغ نسبت دادن به كسى و آن را درميان مردم شيوع دادن، و اين
قسم علاوه بر گناه اشاعۀ فحشا، گناه تهمت را نيز دارد، و افرادى كه
دامن به آن شايعه مىزنند و آن را براى ديگران مىگويند، اگر بدانند كه تهمت است،
گناهشان مثل كسى است كه شايعه را اختراع نموده و اگر ندانند، حرام است و گناه اشاعۀ فحشا را
دارد، علاوه بر اينكه آن شايعه تهمت است و گناه از آن را نيز دارد.
ب) پخش كردن عيبى كه در كسى هست در ميان مردم، و اين صورت علاوه بر گناه اشاعۀ فحشا، گناه غيبت را
نيز دارد.
ج) گناهى را علنى و در ميان مردم انجام دادن، نظير بيرون آمدن زن با وضع جلف
يا بدحجاب و يا بىحجاب و نظير پخش موسيقيهاى شهوتانگيز و پخش غناها و آهنگهاى
محرّك و يا پخش گفتههاى جلف و محرّك در ميان مردم و نظير پخش كتابهاى عشقى و
رمانهاى محرّك و امثال اينها، و اين صورت علاوه بر گناهى كه مترتّب بر اصل كار
است، گناه اشاعۀ فحشا را نيز دارد و
در بسيارى از موارد، گناه دوّم بالاتر از گناه اوّل است.
مسئله 61- اشاعۀ فحشا دائر مدار قصد نيست، مثلاً خانم بدحجاب گرچه قصد اشاعۀ
فحشا و بدحجابى را نداشته باشد، ولى همين مقدار كه با عملش بدحجابى را در اجتماع
رايج كند، علاوه بر گناه بد حجابى، گناه اشاعۀ فحشا
را نيز انجام داده است.
صفحه 388
مسئله 62- اگر در جايى، مثلاً بدحجابى و يا بىحجابى و مانند آن اشاعۀ فحشاء
نباشد، گرچه آن عمل گناه و حرام است، ولى گناه اشاعۀ فحشا
را ندارد.
مسئله 63- افرادى كه شايعهساز و يا شايعهپراكن و يا مروّج كار آنان ولو بهواسطۀ
عملشان و حتّى بهواسطۀ سكوت مىباشند، در جرم و حرمت شريك هستند و عمل آنها و
سكوتشان حرام است.
مسئله 64- توبۀ اشاعۀ فحشا، فقط ندامت از گذشته و ترك آن كار زشت است، و چه
بسيار خوب است كه بهواسطۀ گفتار و اعمال شايسته و نظير آن، جبران گذشته را
بنمايد.